Sinds een jaar kijkt Google bij het beoordelen (indexeren) van webpagina’s eerst naar de mobiele versie van een website (Mobile First). Dat betekent dat websites die nog niet goed functioneren op een smartphone door Google lager in de zoekresultaten zullen worden geplaatst. Dit zijn bijvoorbeeld websites waarbij je nog van links naar rechts moet scrollen op je telefoon of waarbij delen van een pagina helemaal niet meer zichtbaar zijn of onleesbaar door een te klein lettertype. Ze zijn niet ‘mobile friendly’ en dus niet gebruiksvriendelijk en dus niet van deze tijd, aldus Google.
Er wordt ook gesproken over mobile first design, waarbij er bij het ontwerpen van een website uitgegaan wordt van een ontwerp specifiek gericht op smartphones, en vervolgens uitgebouwd richting tablet en desktop. Voor de meeste websites is dit niet nodig, als een site maar volledig responsive is, dus meeschaalt aan de hand van de grootte van het beeldscherm. Een website biedt nog steeds het beste overzicht wanneer bekeken op een gewone computer of laptop, simpelweg omdat daar 2 of 3 kolommen naast elkaar getoond kunnen worden met eventueel meerdere menu’s om door de site te kunnen navigeren. Telkens naar boven of naar onderen scrollen is dan niet nodig en je hebt alles meteen in beeld.
Mobile First is dus belangrijk om rekening mee te houden, en als je website nog niet responsive is wordt het misschien tijd hier eens naar te gaan kijken. Zeker omdat de website dan waarschijnlijk al behoorlijk oud is. In internetjaren gerekend dan, en niet met betrekking tot de inhoud. Is de inhoud actueel en hou je je website op dat vlak goed bij, dan is het zonde als deze door Google lager in de zoekresultaten wordt geplaatst.