Volgens een onderzoek van Global Web Index gaan steeds meer Nederlandse tieners massaal weg bij Facebook. ‘Daarmee gaat de neergang onder tieners in Nederland harder dan in alle andere onderzochte landen, waaronder buurlanden. Het verlies van actieve gebruikers onder tieners komt vermoedelijk doordat oudere generaties, zoals ouders en andere familieleden, nu ook op Facebook zitten: daardoor kunnen tieners het idee krijgen dat hun onderlinge communicatie wordt gezien door oudere familieleden. Het is onduidelijk wat tieners in plaats van Facebook gebruiken om te communiceren.’ (Tweakers.net)
Social media is nog steeds een belangrijk middel om een boodschap of het bestaan van een product te verkondigen, heilig is het echter niet. Dat blijkt wel weer uit bovenstaand bericht. Gebruikers wisselen tegenwoordig net zo makkelijk van communicatiebron als dat men wisselt van kleding of merk telefoon. Heeft de een iets te bieden dat de ander niet heeft, dan is de overstap zo gemaakt, zeker als anderen in de eigen omgeving die overstap ook maken.
Op dit moment zijn Facebook en Twitter de meest gebruikte vormen van social media (Chinese varianten daargelaten). Dit wil echter niet zeggen dat dit over een paar jaar nog zo is. Google+ krijgt vooralsnog niet echt voet aan de grond en LinkedIn is voornamelijk voor bedrijven en profressionals, hoewel ook hier het nut soms onduidelijk is. Daarbij komt dat er nog steeds nieuwe vormen van social media op het web bijkomen, wat het met name voor kleine bedrijven qua mankracht en dus kosten haast ondoenlijk maakt dit proactief bij te houden. Bedrijven zouden zich dan ook niet moeten blindstaren op social media en er beter aan doen hun website in ieder geval altijd up to date te houden en goed vindbaar door zoekmachines. Een eigen Facebook- en Twitteraccount zijn vooralsnog onmisbaar, maar met een aantal stappen kan het onderhoud hiervan een stuk minder arbeidsintensief worden en kan men zich voornamelijk blijven richten op websitecontent en presentatie.