Websites zijn net auto’s

Google SEODeze vergelijking gaat uiteraard mank, toch zijn ook websites in zeker zin te vergelijken met auto’s. Bij auto’s is het zo dat hoe meer toeters en bellen er aan een auto zitten, hoe vaker er iets kapot kan gaan. En hoe meer de auto voortgedreven wordt door merkspecifieke onderdelen en techniek, hoe afhankelijker je als automobilist bent van het merk en bijpassende garage. Als alles werkt is er niks aan de hand, maar niets werkt zomaar altijd en overal.

Met websites is er iets vergelijkbaars aan de hand. Je kunt een website helemaal volpakken met allerlei nieuwe snufjes op het gebied van navigatie, animatie en zoekmachinetechnieken, maar zodra er iets veranderd op het internet of je zult een van de onderdelen van de site moeten upgraden, kan het zo zijn dat opeens je hele website niet meer werkt. Iedereen kent de situaties bij het upgraden van bijvoorbeeld een Windows-versie. Een programma dat je ooit voor veel geld kocht werkt opeens niet meer en bij MIcrosoft hoef je daar niet voor aan te kloppen. Bij websites zijn het de verschillende onderdelen die door verschillende partijen worden ontwikkeld en ondersteund, en dan gaat er weleens iets mis. Als webdesigner moet je dan uit zien te vinden welke van de geïnstalleerde plugins de boosdoener is, en dat kost soms erg veel tijd.

Bij zoekmachineoptimalisatie gaat deze vlieger ook op. Vele bedrijven zullen beweren dat ze technieken bezitten voor de beste zoekmachineoptimalisatie die je je maar voor kunt stellen. En misschien is dit ook wel zo, voor even, want Google past zijn manier van indexering en beoordeling van de waarde van een website voortdurend aan. Het betreffende bedrijf zal daar dan vast wel weer een oplossing voor hebben, en voor je het weet zit je er voorgoed aan vast. Mijn devies is dan ook altijd: hou een website zo schoon en zo simpel mogelijk en volg de richtlijnen van Google voor een optimaal functionerende en vindbare website. En dat scheelt dan ook nog eens in de onderhoudskosten van een website.