Op mijn pagina over websiteonderhoud staan vier logo’s van browsers. Die van Internet Explorer (Microsoft/Windows), van Firefox (Mozilla), Chrome (Google) en Safari (Apple). Aanvankelijk waren er nog meer browsers betrokken bij de strijd om het grootste marktaandeel, maar het lijkt erop dat alleen de vier genoemden nog redelijk met elkaar kunnen concurreren. Concurreren is hierbij misschien niet helemaal het goede woord. De laatstgenoemde, Safari, is gebonden aan het besturingssysteem van Apple en draait dus alleen maar op pc’s van Apple, hoewel er ook nog een versie beschikbaar is voor oudere versies van Windows. Internet Explorer op zijn beurt is gebonden aan pc’s waar Windows op draait. Ooit was er nog een versie die op Apple computers draaide, maar dat was ronduit een ramp, zowel voor gebruikers als ontwikkelaars van websites. De andere twee browsers, Firefox en Chrome, zijn echte cross-platform browsers, wat wil zeggen dat er versies beschikbaar zijn voor ieder besturingssysteem: Windows, Apple en Linux.
Volgens de laatste statistieken wint Google’s Chrome steeds meer terrein. In Nederland lijkt Chrome de populairste browser van Nederland te worden, en wereldwijd is het de enige stijger volgens de browserstatistieken van W3C, de andere browsers verliezen steeds meer terrein. Safari valt dan nog mee vanwege de huidige populariteit van Apple, maar ook die zal uiteindelijk het loodje moeten leggen. Persoonlijk vind ik het daarbij jammer om te zien dat de browser die ik zelf nog steeds gebruik, Firefox, ook aan de verliezende kant is. Ooit was Firefox de enige concurrent van Internet Explorer, en liefhebbers van opensource software en ‘haters’ van Internet Explorer waren wereldwijd actief in het promoten van hun eigen geliefde browser. Overal op websites en in tijdschriften zag je bannertjes met de tekst ‘Get Firefox’ en ‘Firefox: spread the word’. Op een bepaald moment zat het marktaandeel van Firefox op zo’n 30%, tot de komst van Google’s browser Chrome. Toegegeven, Chrome is lekker ‘licht’ en snel en eenvoudig in het gebruik, maar dat is Firefox ook nog steeds. Zoals met alles heeft Google echter meer geld te besteden voor de verdere ontwikkeling van hun browser, en veel meer geld als het gaat om reclame. In het geval van reclame is het dan ook nog eens erg handig als je eigenaar bent van ’s werelds meest gebruikte zoekmachine en alle reclamemogelijkheden die dit biedt. Het lijkt er dus op dat het nog maar een kwestie van tijd is vooraleer Chrome de standaard browser zal worden op iedere pc, net als Google eigenlijk al de standaard zoekmachine is die bijna iedereen gebruikt.
Ik werk zelf uitsluitend op pc’s en laptops met het besturingssysteem Linux, op dit moment met de variant Linux Mint. Tot nu toe werd bij iedere nieuwe versie standaard Firefox meegeleverd als browser, hoewel via het software centre altijd nog diverse andere browsers te installeren zijn. Linux en Firefox leken dikke vrienden, beiden meer stichtingen dan bedrijven. Onlangs waren er echter geruchten te lezen op internet dat Ubuntu, een van de populairste linuxdistibuties, bij hun volgende versie voor het eerst zou gaan kiezen voor Chrome als standaard browser. Als dat zo is, dan is dat misschien nog een extra teken dat ook Firefox het uiteindelijk zal moeten afleggen tegen Googe Chrome. En wat moet je dan doen als jarenlange gebruiker en liefhebber van Firefox? Trouw blijven aan die fijne browser die ervoor heeft gezorgd dat Internet Explorer zijn monopolie niet nog verder kon uitbreiden, of ook maar vast overstappen op Chrome? Uiteindelijk zal de keuze, zoals altijd op dit gebied, wel weer voor me gemaakt worden.